måndag 8 juni 2009

Glad, besviken eller lättad

Så var denna tävlingssäsong över. Liten dröm hade jag väl om att lyckas kvala till SM detta året. Sista tävlingen var i helgen, en nattävling i Linköping. Lydnaden gick riktigt bra och vi fick ihop 274,5. På uppletet fick jag 9. När jag började räkna insåg jag att skulle jag få 10 på söket, som jag fick förra året på denna tävlingen, skulle jag landa på 618 poäng och därmed få "biljetten" till årets bruks-SM.

Men det är ju inte bara... Nisse har haft problem med sina markeringar ibland, han verkar ibland glömma att ta rullen. Och så blev det denna natt. Så visst var jag besviken när jag en bit in i sökbanan insåg att jag inte skulle få ihop de poäng jag behövde. Med lite tunga steg och lite besviken trampade jag tillbaka till klubbstugan. Men konstigt nog kände jag även en lättnad. Kanske för att säsongen nu var slut och jag bestämt mig att Nisse och jag ska ta en liten paus innan sommarens läger och träningar drar igång, och inga tidiga nervös tävlingsmornar ett tag framöver. Kanske jag också kände en lättnad för att även om jag gärna vill tävla SM så känner jag mig nog inte riktigt klar. Nisse är ung och det är min första hund som jag tävlar elitsök med och som gröngöling gör man många tabbar.

Men riktigt glad är jag ändå över vår tävlingssäsong. Jag har tävlat många tävlingar och min härliga lilla hund har visat att han tävling efter tävling hållt uppe attityd och fart. Oron att han skulle "ta slut" har funnits, men lilla Kelpien har varit fantastisk. Utan vidare har han hållt ena elitbanan efter den andra. Lydnaden har blivit bättre och bättre för varje tävling. Attityden har under säsongen också ökat. Så vad mer kan jag önska. På lydnadsfronten har jag haft en liten dröm att göra över 280 poäng och hade Nisse inte börjat krypa när jag lämnade honom för inkallning hade vi kommit över 280 i lördags, det känns helt fantastiskt.

Så, glad, besviken eller lättad. Framförallt glad! jag har ju en underbar hund och många år kvar att tävla med honom. Nu ska vi ladda för sökläger i Uddevalla vecka 27 - det ska bli så roligt!! Den här gången slipper jag köra Corollan upp med husvagn efter - nu blir det Landcruiser istället, vilken skillnad det kommer bli att köra med en bil som inte håller på att ramla sönder för man hängt en husvagn på!

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar