torsdag 5 november 2009

Det stärker dig!

När jag började med att springa regelbundet undrade jag hur jag skulle klara av att hålla i under den mörka trista delen på året.

Hur skulle jag göra när klockan ringer kl 05.00 och det snattrar på fönstret och vinden viner utanför. Om jag tar mig upp och ser att det är 1,3 grader ute och nederbörden är en blandning av snö och regn och tar sig genom luften horisontellt i en hög fart. Lägger jag mig igen – eller sätter jag på mig kläderna och ger mig ut?

Jo, jag tog mig ut ändå.

Stod och tittade på vädret en stund i morse i fönstret, tänkte för mig själv "det är sådant här som stärker dig som person". Väl ute var det inte så farligt, rikigt skönt att faktiskt. Iförd gore-tex skor som är underbara såhär års och ett litet fynd jag gjorde för en tid sedan. Hittade en löparjacka, liten och inte mycket tyg. Men då jag gillar att få köpa märkeskläder (denna är adidas) för 200 kr när de kostat 800 kunde jag inte låta bli. Expediten hävdade att det troligen skulle bli ett av mina bättre köp och jag är helt villig att hålla med. Den är kanon i alla väder.

Men det finns en som inte alls ansåg att sådant här väder stärker en och det är lilla Chihuahuan Soya. Att ge sig ut och springa i 6 till 7 km i ruskväder är ingen hon ser fram emot. När jag sen skulle gå till jobbet och passerade min bil tvärnitade Soya. Hon insåg att jag tänkte att vi även skulle gå till jobbet denna morgon, vilket innebar ytterligare dryga 3 km i ruskvädret. Om hon kunnat prata hade det nog mumlats en hel del svordomar, åsikter om att hon är liten och skör varelse, behandlas med respekt, djurmisshandel och troligen en hel del. Men en meter bakom mig med svarta ögon följde hon iallafall med till jobbet. Men om blickar kunde döda...


1 kommentar: