onsdag 20 januari 2010

Stor vattenskål...

Tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg, så nu kände jag att det är dags att börja trimma Nisses kondition också. Han tycker nog inte att mina joggingrundor är speciellt ansträngande. Så idag var det dags för simträning, underbart sätt att träna upp hunden på. Nisse älskar verkligen simningen så han blev så glad idag när vi kom till Lillemans.

En som inte tyckte det var det roligaste hon gjort var lilla Chihuahuan. Hon kunde väl inte förstå varför man i hela sin dar skulle behöva kliva i denna enorma vattenskål. Ögonen var som bollar på henne, men hon är riktigt duktig på att simma. Funkade smidigt då jag kunde ha båda hundarna i bassängen samtidigt utan att Nisse simmade över lilla Fina. Så till lilla Chihuahuans fasa så ser det ut som att simträningen kommer dyka upp regelbundet i hennes vardag.

Fina har nu börjat våga ta för sig även på promenaderna. Full fart, ser ut som hon verkligen satsar på att springa så fort hon bara kan. När jag ropar på henne kommer hon så fort att hon ibland inte hinner bromsa utan dundrar in i mig. Kul liten hund!

Hon har nu också börjat förstå lite av den operanta inlärningen jag just nu pysslar med. Så här långt kan hon bjuda på sitt och stå med ögonkontakt samt en egen liten snurr som jag tydligen har belönat upp... Skickligt gjort Kerje – snurr var väl inte direkt det som en liten kvick hund behöver få extra betalt för. Hon har också börjat förstå omväntlockande i lite olika situationer. Hon tycker det är knepigt som bara den att man inte bara får sno godiset direkt. Hon tycker väl jag är bra rutten när handen stängs och godiset göms igen när hon försöker sno det. Men hon är kvick i huvudet och lär sig snabbt.

Just nu sover Nisse i sin fåtölj, troligen lite seg fortfarande efter morgonens simträning. Lilla Fina traskar just runt och försöker få Petters och Jackies uppmärksamhet. Det är verkligen underbart att få ha hundarna med sig på jobbet!

2 kommentarer:

  1. Hade vetat sett lilla Fina i stora poolen!! Det är en pigg liten dam du har köpt ;o)
    Ha det gott! Petra

    SvaraRadera
  2. OM du anade hur lyckligt lottad du är som får ha hund-ar med dig på jobb. Vi ses! kram Sun

    SvaraRadera