söndag 23 maj 2010

Ibland blir det fel - väldigt fel

Mycket kan bli fel när man gör en tidning eller någon annan trycksak. Är det tryckt är det tryckt. Ingen chans att göra om...

Mina största misstag har varit följande.

Fel 1: Jag skrev att oxfilén kostade 59 kr kilot. Jag skrev ut en stor mängd A3 affischer som vi satte upp i och utanför butiken. Butiksägaren var av den lugnare typen och skrattade mest åt det hela och sa att det var ett perfekt sätt att mäta hur stor respons annonsen gav – och butiken var överfull med folk som sett annonsen.... Han skrev nytt årsavtal med oss efter händelsen. Vi hade ju visat vilken stor mängd som läste tidningen.

Fel 2: La in en annons i augusti som det stod "Glad midsommar i". Till mitt försvar så var det på klipp och klistra-tiden och annonsen var uppdelad i 4 delar, en för varje färg. Jag la in "magenta-delen" vilken inte visade någon text. Resten la repron in – så jag var inte själv i detta fallet. Denna kund uppskattade inte riktigt felet...

Fel 3: La in en jul-annons i januarinumret... Bra kund. Hävdade att fel händer och att så mycket som han annonserat hos och och det har aldrigt blivit fel innan – eller efter. Till mitt försvar här så gjorde jag tidingen innan jul...

Och så ett fel som aldrig trycktes då det upptäcktes i korrekturläsningen. Jag var helt ny och försökte febrilt lära mig skriva utan att titta på tangenterna. Skrev in en text åt PRO. De hade haft en pysseldag där de sytt och broderat en massa dukar i olika färger och former. Jag hade blandat ihop tanget D med tangent K... Väldig tur att vi hade en som korrekturläste allt innan tryck...

Men det här är jag väldigt tacksam att jag inte var inblandad i – läs här!

1 kommentar:

  1. Karin och Athena26 maj 2010 kl. 20:22

    Vågar nog inte riktigt skriva vad jag tänker. Denna tidning läses varje dag och affären det gäller är den vi handlar i. Jag har dock inte sett denna gratäng;-)

    SvaraRadera