söndag 29 augusti 2010

Vi tog oss igenom...

Hemma från Bruks SM 2010 som hölls i Edsbyn. Ja aldrig kunde jag föreställa mig hur det skulle kännas att delta i ett SM. Jag har varit allt från lätt hysteriskt nervös till riktigt lugn. Mitt mål var att vi skulle få delta båda dagarna – och det fick vi. Mycket tid har jag lagt på att älta det som inte gick bra. Men nu dygnet efter börjar jag kunna njuta lite av det som faktiskt funkade bra – och att vi faktiskt genomförde båda dagarna. Det var fem hundar som bröt på söket – och vi var inte en av dem. Nina hade min kamera och fotade lite innan och under söket. Tills Anders misstänkte att Nisse stördes av kamerasnattret från Nina och pressfotograferna – och snällt nog sa till att ingen fick fota mig mer, det tackar jag för. Men jag är ändå lite glad att ha några bilder som minne!

Samling på Jävsö BK kl 07.00. Stackars Gitt i bakgrunden körde rejält fel på morgonen. Ingen bra start på ett SM.

Grupp A – gänget som börjar i skogen på morgonen. Samling innan det är dags för platsliggning.

Uppställning.

Momentet platsliggning börjar – och därmed även mitt första SM, oj oj.

Tävlingsledaren informerar om var starten på sökbanan är. Nisse kändes taggad och jag kände mig lugnare än vad jag trodde. Tror Ninas sällskap, medans vi väntade på min tur, hade lugnat ner mig lite.

Stunden jag tänkt på så mycket – starten på på en SM-bana.

Tyvärr har jag lyckats få Nisse att vara osäker i sina markeringar. Redan vid första gubben var han ute länge och kom tillbaka utan rulle. När jag såg honom komma utan rulle gick många tankar i huvudet. En tanke var att jag skulle göra påvis även om han inte hade rulle, jag visste ju att han varit hos figgen. Kunde ju bara sagt att jag såg att han spottade rullen. Funderar lite på hur fortsättningen sett ut om jag gjort så. Det hade gett Nisse en positiv känsla – vilken är så viktig för min lilla hund. Men istället skickade jag på andra sidan (som man ska om de kommer utan rulle...) och där fick jag ett stop.

Slut på söket och självklart lite besviken. Två figgar och något stopp och några grunda slag ger inget bra resultat. Och jag som vet hur fantastisk min lilla Kelpie kan gå om allt funkar som det ska. Men jag hade ialla fall lyckats hålla mig lugn och därav lyckats få oss att klara oss så pass att vi fick gå vidare i tävlingen.

Efter söket åkte jag tillbaka till vandrarhemmet och låg och läste närmare två timmar medans Nisse sov som en stock. Han har ingen bra kondition på grund av att han varit sjuk, så jag ville ge honom en chans att ladda om inför uppletet. Och det gjorde han verkligen – vi gjorde ett av vårt bästa upplet någonsin. Jag fick neddrag för jag var lite för glad... men det tar jag så gärna (o: Det hade visat sig vara en svår ruta och då brukar Nisse få problem, men han glänste och plockade in föremålen snabbt och effektivt – var mycket imponerad av min hund!
På lördagen var det lydnad för mig redan kl 07.45. Kände mig lugn ända tills jag klev in på planen och kände hur jag "tappade" Nisse. Hans fokus vändes mot omgivningen och alla lukter som var på plan. Tog någon minut in i fria följet innan han kom på att vi nog skulle göra det här tillsammans. 

Överlag ska jag väl vara nöjd med lydnaden. Han var pigg och glad och höll sen hyfsat fokus på mig. Missade mitt "Stå", troligen pga av sorlet som är runt omkring. Jag missade ordningen i min nervositet och förberedde honom för skall när det var kryp - stor miss.  Sen var det någon fläck där han skulle krypa som han flög upp för - så där blev det noll, lite trist. Vi slutade som elva på detta SM.

Men nu vet jag ialla fall vad det innebär att tävla SM och vad jag behöver träna på om jag skulle kvala igen – vilket jag verkligen hoppas på. Och vi tog oss ialla fall igenom. Och vem vet – kanske det blir SM2011 vid High Chaparral nästa år...

Ett jättegrattis till alla som deltog på SM och då framförallt till de som hamnade på pallen. Lite extra kul tycker jag det är att Lena Hjert och Atte vann skyddet!!

2 kommentarer:

  1. Stort grattis till SM-debuten! Inte så lätt att prestera på topp med en sådan "uppladdning" - men så underbart ändå att Nisse frisknade till så att ni kunde vara med! Bara det måste ju känts som en seger i sig. :)

    Min gissning är att ni kommer att vara med fler år... :)

    SvaraRadera
  2. Stort grattis till ett väl genomfört SM! Härligt att "se" att du är så bra på att "plocka russinen ur kakan :) Hoppas vi ses på High chaparall!

    SvaraRadera