torsdag 18 november 2010

Höstrusk

Var hos Fias Kraft och hälsa igår för att göra en liten test. Tycker det går sakta nu mot mitt mål. Men jag ska väl vara glad att det går framåt. Ytterligare 3 cm bort runt midjan och 2 kilo mindre fett på kroppen. Jag hade över 33 procent fett i kroppen när jag började hos henne och idag har jag 23 procent. Så visst har det hänt mycket och jag mår så mycket bättre i kropp och själ.

Alla vill ju undvika att bli sjuka nu när det är kallt och ruggigt ute. Och faktum är att om du motionerar och äter rätt så håller du dig friskare. Du ger kroppen en bättre chans att stå emot alla baskeluster som cirkulerar just nu.

Här lite tips:
1. Yoghurt gör livet surt för onda bakterier. När du äter yoghurt med proboiotiska bakterier hindrar du virus att bita sig fast tarmarna. Så ät syrade mjölkprodukter med levande aktiva bakteriekulturer.

2. Imunförsvaret älskar kostfibrer. Vissa kostfibrer fungerar som prebiotika, och andra är bra för din matsmältning. När de goda bakterierna trivs med god näring hjälper de till att starka tarmväggen. Ät lök, äpplen purjolök, havre, quinoa, korn, morötter, färsk frukt och baljväxter.

3. D-vitaminer kickstartar och speedar upp mördarcellerna – vilka gör sig redo att bekämpa även det envisaste virus. Ät fet fisk!

4. Ris och pasta försvagar din tarmflora och så klart socker! Ät mindre kolhydrater och tänk på vilka kolhydrater du äter.

5. Ät C-vitaminerna innan du blir sjuk. När väl förkylningen kommit är det för sent.

6. Motion, motion och åter motion. Tränar du stärker du din kropp och du mår fysiskt och psykiskt bättre.

Ta hand om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar