onsdag 24 november 2010

Kanske chihuahuavalpar till nästa år!

För en liten tid sedan var jag i Växjö och ställde ut Fina. Vi fick en slät etta med god kritik. Stod ungefär såhär: "Mycket glad och trevlig tik med bra rörelser. Bra uttryck och vackert huvud. Något lång i ryggen. Bra vinklar. Något tunn i pälsen." Hon är lite stor och lite lång i ryggen – fördelar när man ska avla på en så liten hund. Så jag är nöjd och belåten. Hon uppför sig också mycket fint i ringen. Pigg och glad hela tiden.

Hon lyckades också på vår lilla Växjötur att bryta av en sporren på frambenet. Slutade med att vi fick åka till veterinären och dra bort den helt.

Småhundar i mina ögon är lite speciella. Har en enorm envishet inbyggd med mycket egna idéer, både på gott och på ont. Men får säga att hon är kul att ha kring sig lilla Fina, även om jag ibland blir tokig på henne. Det är numera full fart och hon hade i morse fullt race i snöyran. Verkade tycka det var kanonkul att hon slirade på isen under snön. Ja jisses vad jag skrattade åt henne när hon lekte "Bambi på hal is".

Snart hoppas jag att hon börja löpa så jag kan para henne. Hoppas på en jättefin och trevlig hane som finns i norra Stockholm. Tror det kan bli en kanonfin kull – lite sugen på att behålla en själv...


Fina ute på rastning med en plasthandske virad runt bandaget vid den borttagna klon.

Hon tyckte det var jättetrist när hon bara fick kortrastas. Inte någon hund som föredrar att vara inne och lata sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar