torsdag 14 juli 2011

Timmen är sen

Det är mörk utanför fönstret och timmen är sen. Ölen står på bordet och jag har ingen lust att gå och lägga mig än.

Har idag fyllt 40 – är man vuxen nu undrade jag för mig själv tidigare idag? Det är nu livet börjar för dig, det som varit har bara varit träning,  sa en vän idag. Ett härligt sätt att se på att fylla 40. Stör mig egentligen inte alls att jag idag gått över till en ålder som börjar med 4. För inte skulle jag vilja vara 20 år igen, nu har man på något sätt landat med vem man är och ser livet ur en annan vinkel. Men visst trodde jag kanske att mitt liv skulle se lite annorlunda ut. Bättre eller sämre, det vet jag inte. Men visst funderar man ibland på om man gjort andra val i livet hur livet då skulle se ut idag. Kunde jag gjort på något annat sätt? Om jag fick leva om mina första 40 år – skulle jag gjort något annorlunda – troligen inte. Fast kanske skulle jag vågat leva lite mer, chansat lite mer, om jag då jag var 20 haft den vetskapen jag har idag, att man ångrar inte det man gjort – utan det man inte gjorde.

Är just nu i Småland på en gård utanför Växjö och har semester. Satt tidigare idag med en kopp kaffe i handen på verandan och njöt av tystnaden, långt borta från gator, folk, bilar, sorl. Så tyst, men lyssnar man hör man landets ljud dyka upp ett i tagen, stilla och lugnt. Fåglar som kvittrar, prasslet i löven när vinden drar förbi, trampandet i hästhagen intill. Njuter av lugnet, andas,bara är för en stund, här just nu och ingen annanstans.

Älskar verkligen dagarna jag har här i Småland. Kanske stämmer uttrycket; Du kan ta smålänningen ur småland – men aldrig småland ur smålänningen. Född och uppvuxen här och nog har jag även en del av mitt hjärta kvar här i Smålands mörka skogar. Men kanske det är främst för att jag är ledig när jag är här och låter mig själv njuta av lugnet och att alla "måsten" är kvar i Sörmland. Eller kanske det är skogen, lugnet, tystnaden...

Sätter mig nog en stund till på verandan med min öl, tar några djupa andetag och njuter av sommarnatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar