onsdag 26 mars 2014

Så mycket att välja på!

Att ha hundträning som hobby ger en verkligen en mängd olika saker att välja bland när man ska ut och träna. Det är rallylydnad, agility, sök, spår, skydd, vallning, jakt – ja, listan kan göras lång! Ett riktigt privilegium tycker jag. Att göra olika saker med hund tror jag inte bara är kul utan även väldigt nyttigt och utvecklande för hela ekipaget. Även om man inte satsar för fullt i allt man gör, utan kanske bara testar på emellanåt.

Sen jag skaffade Hugo lade jag till vallning på listan av det jag gör på mina hundar. Något som skiljer sig väldigt från det jag tidigare har gjort. Och ack så roligt det är. Även om jag har en väldigt förmåga att alltid vara på fel plats vid fel tidpunkt och ibland inte riktigt fattar vad jag pysslar med, men kul!

I helgen var det inte mycket vallning utan istället följde jag med en kompis, som är en väldigt flitig med att träna räddningssök med sin hund. Vi åkte norr om Stockholm till en soptipp för sten tror jag att det var. Mycket sten ialla fall!

Jag tränar sök med Hugo till vardags, men då är det skogssök som gäller. Det skiljer sig ju en hel del från räddningssöket. Men jag tycker det är kanonkul att få köra det ibland och låta honom få erfarenheter av betydligt svårare legor och miljö. Han tyckte det var lite läskigt i början med alla stora högar av sten men tyckte efter ett tag att det var riktigt häftigt. Roligast är att se hur de får svårt att gå in och ut ur vittringskällorna. Bara för att man får figgen i näsan är ju det inte raka spåret som leder till figgen utan de måste lämna vittringen för att söka en annan väg. Svårt för en unghund som Hugo, men med lite stöd och hjälp från matte det fint.

Men ska jag vara ärlig så kände jag när jag var där att satsa helt på räddning kommer jag nog inte gör, för jisses så skitiga vi var. Lera och stendamm överallt – saknade lite de gröna skogarna, fälten och gräsmattorna, haha

Tog lite bilder under dagen med telefonen.


Det är inte lätt att hitta sina figgar här. Tollaren står på blocken till höger och är just påväg ner för att leta en annan väg.
 




Hugo i full färd med att hitta figgen. Här var han tvungen att gå in från ett helt annat håll för att komma till figgen.




Lycklig Hugo hittade sen Tina långt ner bland stenblocken.




Väldigt stolt hund!







Man ska inte vara bekymrad över att bli skitig eller ha klaustrofobi om man ska pyssla med det är. För att ta mig till legan jag ligger i här fick jag hala mig in med fötterna före för att sen knyckla ihop mig under stenblocken.




För att sen göra en lättare figge till Hugo la jag en på ett högt berg med asfalt.
 



Men inget är ju enkelt här direkt... Han fick göra en liten klättring för att ta sig till figgen.


Hittade även en gammal byggnad med dörrar. Och blev lite förvånad när han faktiskt hoppade upp och ställde tassarna på rätt dörr!
 
Tusen tack Tina för att jag fick hänga på!!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar