torsdag 1 mars 2018

Utveckla brister

Måns växer och utvecklas. Han är en charmig hund med mycket egen vilja. Också visat sig vara en liten kelgris, vilket matte verkligen uppskattar ;)


Har lagt mest tid på lek och väcka intresset för att göra saker med mig. Kikar, som jag skrev i förra inlägget, efter brister hos honom. Måns har i sig en bra lek i sig, men som den lilla working kelpie han är, dyker det upp lite "låsningar" på leksakerna. Så jag har lagt mycket tid på att utveckla leken utan att det dyker upp låsningar. Jobbat med att han ska ta i och ha tryck i leken, bygga fart och fokus tillsammans med leken. Han är en känslig kille och därför har jag också tränat "skojbråk", så han vänjer sig vid att jag kan vara lite hårdhänt. Det är lätt hänt, bland annat i söket, att någon råkar trampa på honom, knuffa lite hårt eller något liknande, vill inte då att han ska uppfatta det som negativt, utan som en del av leken. Och så har vi även tränat på att det finns fler leksaker, koner och annat utlagt där vi tränar, men vi håller oss till den uppgift som jag bett om, inte springa och hämta annat och roa sig på egen hand. Bästa och roligaste aktivitet är alltid hos/med mig.

Måns är väldigt uppgiftsfokuserad och söker gärna uppgifter från mig, t ex springa runt kon. Så vi har tränat mycket på att han ska kunna skilja på om jag vill att han ska söka sig ut för nästa uppgift eller hålla fokuset kvar på mig. Kan ju bli livat i framtiden annars, Måns i full fart runt alla koner på apellplanen innan tävlingsledaren ens visat mig till startpunkten ;) Har även börjat jobba in lite mer social belöning, då han anser att det är toppen, förutsatt att den kommer efter godis eller boll.

Idag provade jag att länka för första gången. Det var inte lätt sa Måns, men gick helt ok. . Han testat innan att göra två saker på rad med kort belöning emellan för att han ska vänja sig att göra fler olika saker på raken, lära sig att växla. Men idag blev det två saker utan belöning emellan, duktig liten Måns.

Sen har jag tränat mycket på leken inför söket. Måns har mycket kamp, men brister socialt, så jag vill inte riskera att de som figgar för honom börjar kampa för mycket. Det kan bli allt annat än positivt för den lilla hunden med en social brist. Så jag har lekt mycket själv, testat och börjat bygga upp olika sätt att leka med honom som kan fungera bra i söket. Sen har jag "lånat" goa träningskamrater som fått leka med honom för att se om det funkar bra. Han har liten tendens att dra iväg med leksakerna så det har jag tränat på också. Samt att jag vill att han ska kunna gå från leksak till godis och sen tillbaka i lek. Nedan en film med underbara Monica som leker med Måns.


I skogen har jag vid några tillfällen låtit Måns leka med en träningskompis som sedan fått gömma sig i någon buske för att sen låta Måns vinda in den. Har gått väldigt fint och Måns tycker det är superkul. Nu i början använder jag några få personer så Måns känner igen sig i situationen och kan bygga en go självkänsla innan jag utökar antalet personer. Nedan en liten film från en av våra vindövningar. Är noga med att se hur han reagerar när ha kommer fram till "figgen", att han blir "glad i hela kroppen" utan osäkerhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar